Zoals ik al zei, ik ga dus nog een nmm kit bouwen. Deze keer niet voor mezelf maar voor een Eindhovense zeilster. Leuk project voor in de kerstvakantie.
Om te beginnen heb ik alles maar weer gewogen. Alle onderdelen zijn mooi op gewicht, in ieder geval hetzelfde als mijn 1e nmm.
Het kielblad + bulb zijn iets lichter bij deze, 416 gram. Dat is fijn, want die 4 gram heb ik altijd wel nodig voor lijm en verf.
Wat opvalt, is dat de oppervlaktes van kiel en roer veel beter zijn geworden. Deze hebben geen oppervlakte defects zoals mijn 1e wel had.
Bouw van een NMM
-
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Re: Bouw van een NMM
De flens aan de rom was rondom niet helemaal even breed. Zat tussen de 3 en de 4,5 mm. Ik heb hem rondom terug geschuurd naar 3 mm.
Vervolgens de kiel ingeplakt met Bison Kombi power. Die is goed bevallen, mijn oude boot is nog steeds potdicht. Nadat de lijm was uitgehard, de koelkast weer gelektest door hem van onderen af te plakken en met water te vullen:
Wederom weer helemaal lekdicht. Niks mis mee.
Ik heb weer wat verende spantjes in moeten plakken om de romp naar buiten te drukken, net als bij mijn 1e NMM. Zo ligt de flens strak tegen de romp als je het dek monteert. Vervolgens de kiel ingeplakt met Bison Kombi power. Die is goed bevallen, mijn oude boot is nog steeds potdicht. Nadat de lijm was uitgehard, de koelkast weer gelektest door hem van onderen af te plakken en met water te vullen:
Wederom weer helemaal lekdicht. Niks mis mee.
-
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Re: Bouw van een NMM
Vervolgens het dekje klaar gemaakt, de verstevigringetjes ingelijmd:
Vrij standaard allemaal, op het stuurservoplankje na dan. Die wilde de opdrachtgever graag in het midden. Daarom, ook even een ribje onder de kuipvloer geplakt, zodat de zeilservoplank wat stabieler zit.-
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Re: Bouw van een NMM
De roerkoning is ingelijmd, door middel van dezelfde mal met de 2 pennen als eerder:
Voor het messing buisje, heb ik deze keer andere genomen, het buisje i de kit heeft naar mijn mening teveel speling. Ik heb rond 4x0.45 buis gekocht bij de lokale modelbouw w0nikel, en deze past veel beter on de roeras:
Dit punt is overigens al terug gekoppeld aan Hacker, hopelijk zal dit in de toekomst verbetert zijn.
Last edited by Geert264 on 26 Dec 2020, 15:52, edited 1 time in total.
-
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Re: Bouw van een NMM
Dekje erop gelijm met de roze 3m epoxylijm:
Een zooi elastiekjes eromheen klemt het dek gelijkmatig op de romp.
Wederop staat hij op de mal. Dit is in deze stap niet perse nodig, maar hij staat zo wel stabiel om mee te werken. Een zooi elastiekjes eromheen klemt het dek gelijkmatig op de romp.
-
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Re: Bouw van een NMM
Vervolgens met ken meteen het sluitplaatje van het hennegats koker erop gelijmd.
Als je van boven kijk zit je dat de koker niet helemaal in het midden van het gat uitkomt: Geen idee waarom, maar mijn mal is binnen 0.1 mm recht, dus er zal een kleine afwijking in het gaten in de abs romd delen / kielkast moeten zitten.
Een ruime hoeveelheid Bison kombi max in het gaatje van het hennegatskoker gepropt: En het dekseltje erop:
Als je van boven kijk zit je dat de koker niet helemaal in het midden van het gat uitkomt: Geen idee waarom, maar mijn mal is binnen 0.1 mm recht, dus er zal een kleine afwijking in het gaten in de abs romd delen / kielkast moeten zitten.
Een ruime hoeveelheid Bison kombi max in het gaatje van het hennegatskoker gepropt: En het dekseltje erop:
-
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Re: Bouw van een NMM
Op deze boot komen de standaard meegeleverde schoot doorvoertjes. Omdat deze geprint zijn, is het oppervlakte altijd wat ruw. Ik heb al meerder boten uitgevoerd met geprinte dekdoorvoeren, en dat werkte in de praktijd prima. Alleen deze van hacker, zijn net iets ruwer dan wat ik gewend ben. Dus ik heb ze opgepoetst met een houten doorn gemaakt van een chopstik en een sate prikker.
Op deze manier krijg je een heel glad oppervlak, en zullen de schootjes superlicht lopen. -
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Re: Bouw van een NMM
Het kapje. Deze boot krijgt geen ingenieuze afwatering voor de goot van het kapje, maar gewoon de constructie met de oring zoals hacker die meeleverd. Deze oring is echter wat te dik. Door de oring een paar keer goed uit te rekken wordt hij dunner. Een paar keer proberen tot het past. Tijdens het vastplakken van de o-ring aan het kapje me CA heb ik de oring ook nog ietsje uitgerekt. Het resultaat is een perfect passen kapje. Met een beetje vaseline eraan glijd hij zonder al te veel kacht in de groef. De vingers hoeven praktisch geen kracht te leveren, hij blijft uit zichzelf zitten. Het werkt eigenlijk als een radiaal o-ring afdichting op de binnenkant van de groef.
Last edited by Geert264 on 30 Dec 2020, 16:15, edited 1 time in total.
-
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Re: Bouw van een NMM
De kiel in elkaar geplakt met bison kombi power. Die bulb en kielblad zijn bij elkaar al bijna 420 gram, zonder lijm of verf. Er moet vrij veel lijm in de royale pocket. Heb nog even zitten klootviolen toen hij na het spuiten 421 gram woog. Je bent vrij lang aan het schuren om die gram er weer af te krijgen, u bent gewaarschuwd.
Goed, nu is de boot "casco" klaar, en stopt de bouw voor mij. Rian gaat hem verder afbouwen.
Goed, nu is de boot "casco" klaar, en stopt de bouw voor mij. Rian gaat hem verder afbouwen.
-
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Re: Bouw van een NMM
Ik heb besloten het messing buisje uit mijn 1e new micro magic te vervangen, irriteerde me aan de speling op de roeras. Ik heb wel geprobeerd de speling te verminderen g.m.v. lijm of kapton tape, maar dat was uiteindelijk allemaal niks.
Het buisje kwam vrij makkelijk los toe ik er een boortje van 3.2 mm op zette. De hechtingskracht aan messing vond ik tegenvallen, ik had er toch ruimschoots aan gedaan. Toen moest het nieuwe buisje er weer in. De Bison lijmresten heb ik laten zitten, de hechting aan het ABS is prima, en het geeft een mooi groot oppervlak om met een dunnere lijm het nieuwe buisje er in te lijmen.
Ik heb loctite 603 geprobeerd, maar de hecht voor geen meter aan kunstof. Hacker CA gaf het beste resultaat. Ik heb een testplaatje van abs gemaakt, waarbij ik een messing buisje met alleen maar wat Hacker CA heb vast gelijmd: Onder de kolom boor met een weegschaal eronder heb ik hem er uit gedrukt. Ik had er 110 kg voor nodig. Dat leek me wel sterk genoeg.
Hier kun je een filmpje zien van de test: https://youtu.be/H4UjQ9wvlbk
Met wat CA eraan het buisje ering geschoven, snel op zin plek voordat de CA hard wordt: Het zit nu weer pirma in elkaar, sterk en waterdicht: Bijna geen voelbare speling op de roeras, en toch loopt het licht. Hopelijk blijft dit zo.
Het buisje kwam vrij makkelijk los toe ik er een boortje van 3.2 mm op zette. De hechtingskracht aan messing vond ik tegenvallen, ik had er toch ruimschoots aan gedaan. Toen moest het nieuwe buisje er weer in. De Bison lijmresten heb ik laten zitten, de hechting aan het ABS is prima, en het geeft een mooi groot oppervlak om met een dunnere lijm het nieuwe buisje er in te lijmen.
Ik heb loctite 603 geprobeerd, maar de hecht voor geen meter aan kunstof. Hacker CA gaf het beste resultaat. Ik heb een testplaatje van abs gemaakt, waarbij ik een messing buisje met alleen maar wat Hacker CA heb vast gelijmd: Onder de kolom boor met een weegschaal eronder heb ik hem er uit gedrukt. Ik had er 110 kg voor nodig. Dat leek me wel sterk genoeg.
Hier kun je een filmpje zien van de test: https://youtu.be/H4UjQ9wvlbk
Met wat CA eraan het buisje ering geschoven, snel op zin plek voordat de CA hard wordt: Het zit nu weer pirma in elkaar, sterk en waterdicht: Bijna geen voelbare speling op de roeras, en toch loopt het licht. Hopelijk blijft dit zo.