3d geprinte micromagic onderdelen

Alles over de boot. bouwen, tuigage, zeilen, servo's, etc.
Geert264
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2017, 23:19
Contact:

3d geprinte micromagic onderdelen

Post by Geert264 »

Hallo,

Zoals sommigen van jullie al weten zijn we in Eindhoven bezig met het 3d printen van onderdelen voor de Micro Magic. Het idee hierachter is om de klasse wat toegankelijker te maken. Als je nu van een bouwpakket een competitieve boot wilt maken met 4 tuigjes is dat best duur en niet perse makkelijk.

Het begon eigenlijk met het lummel beslag. Ik wilde het standaard Graupner 2415 lummelbeslag proberen, maar dit kost 30-40 euro, en moet je vervolgens in tweeën zagen en inkorten. Dit heb ik gedaan, maar vond ik niet erg handig. Wijbrand kwam met het idee om het 3d te printen. Ik heb toen iets in cad getekend en laten 3d printen in de buurt. De resultaten waren boven verwachting. Hierna hebben we allerlei andere onderdeeltjes aan de set toegevoegd die je ook nodig hebt om een tuigje te maken. We zijn hierbij dicht bij het idee van de originele delen gebleven, met hier en daar kleine verbeteringen.

De uitgangspunten zijn als volgt:
Goedkoop
Makkelijk en snel in elkaar te zetten
Onderhoudsvrij
5/6 mm mast
6 mm giek
4 mm fokkenboom

In de rig-set zit:
Masttop 1
Masttop met een lengte van 95 mm, in te korten naar wens.

Masttop 2
Alternatief voor 1, een masttop, naar wens te verlengen met een 2 mm carbon stok

Lummel beslag
Een lummel van 22 mm hoog, voor om een 6 mm mast, en een 2 mm as. Ik gebruik carbon, maar mag ook iets anders zijn van rond 2 mm. Koppelstuk voor een 6 mm giek en de bekende alu verstellertjes.
Het beslag is met opzet overmaats, moet door middel van boren en schuren/vijlen op maat gemaakt worden. Dit omdat door de toleranties van het printproces geen mooie passing gemaakt kan worden, en je zo zelf de gewenste hoeveelheid speling kan realiseren.

Voorstag aanhechtingspunt
Alleen nodig voor een A tuig. Voor B of kleiner zit hij in de mast top.

Fokkenboom beslag bestaande uit:
Hals hoek oog (extra laag) met gaatje voor het gewichtje
Voorstag anti verschuif klem
Fok kraanlijn bevestiging met 1 en 2 ogen.

Verder nog:
Verschillende soorten klemmetjes voor giek en fokkenboom
Eindkapjes voor de giek en mastvoet
7 lijnschuifjes
Het meeste zal voor zich spreken, en anders volgt er later nog wel specifieke uitleg.

Als je hier je carbon stokken en zeilen bij koopt, heb je bijna alles voor een tuigje. Het enige wat je nog mist is het balans gewichtje voor de fok.

Er is ook een set beschikbaar met een aantal onderdeeltjes voor de boot. Een schoot arm, mast plaat, oogjes en kap klemmetjes. Deze set heet “boat set”.

Materiaal en toeleverancier
Wij laten het printen Shapeways. Je kunt daar verschillende materialen kiezen. PA12 lijkt het meest geschikt. Dit is een sterke, taaie en maatvaste Polyamide (=een nylon achtige) die relatief weinig vocht op neemt en uv bestendig is. Wij hebben diverse testjes gedaan met de onderdelen in het water, en nog geen nadelige effecten kunnen vaststellen. Je kunt het in alle kleuren bestellen

De onderdelen zitten allemaal aan elkaar vast. Dit is gedaan vanwege de kosten. De minimale prijs voor een onderdeel is een euro of 7. Als je veel kleine onderdelen aan elkaar maakt stijgt de prijs maar langzaam. Ze zijn makkelijk los te breken, puntje afknippen met de nagelschaar, net als vroeger. :)

Versie 1.3 van de rig-set ge-upload op de Shapeways site. Als je daar op Micro Magic zoekt zul je ze vinden. Deze is daar nu vrij door iedereen te bestellen voor een euro of tien, afhankelijk van de kleur en levering.

Ik zie dit niet als de definitieve versie, maar meer als een Beta versie. Aan de hand van de ervaringen en feedback die ik krijg van deze set, kunnen er nog modificaties aan een volgende versie gedaan worden. Ik verdien er trouwens niks aan. Het kan wel binnen de Shapeways omgeving, maar ik het hier niet voor gekozen, ik doe het met name voor de lol en om de Micro Magic te supporten.

Nou, het is een lang verhaal verhaal geworden. Ik ben benieuwd naar jullie reacties, suggesties of andere feedback.

Groeten, Geert
Attachments
rigparts united 1.3 - Copy.jpg
rigparts united 1.3 - Copy.jpg (136.51 KiB) Viewed 73527 times
rigparts united 1.3 b small.jpg
rigparts united 1.3 b small.jpg (127.61 KiB) Viewed 73527 times
MM boat parts.jpg
MM boat parts.jpg (199.29 KiB) Viewed 73527 times
Last edited by Geert264 on 01 Feb 2022, 22:09, edited 1 time in total.
w.siedenburg
Posts: 85
Joined: 03 Jun 2017, 22:20
Contact:

Re: 3d geprinte micromagic onderdelen

Post by w.siedenburg »

mijn gele 3D set is te bewonderen tijdens Olieflappenrace in Lemmer
Wijbrand Siedenburg, Ned-41
Peter 2207
Posts: 70
Joined: 16 Jun 2017, 09:55
Contact:

Re: 3d geprinte micromagic onderdelen

Post by Peter 2207 »

Prachtig. Mooi initiatief. Leve de techniek!!!
w.siedenburg
Posts: 85
Joined: 03 Jun 2017, 22:20
Contact:

Re: 3d geprinte micromagic onderdelen

Post by w.siedenburg »

Waar is de 3D rig set te bestellen? Bij Shapeways.
https://www.shapeways.com/product/X3BCU ... ig-set-1-3
Standaard is het een wit materiaal. je kan het ook een kleur laten geven, zwart is het minst besmettelijk.
Wijbrand Siedenburg, Ned-41
w.siedenburg
Posts: 85
Joined: 03 Jun 2017, 22:20
Contact:

tips voor 3d geprinte onderdelen

Post by w.siedenburg »

Een kort bestandje met wat tips over het gebruik van de RIG 1.3 set
Tips bij MM RIG.pdf
(1.08 MiB) Downloaded 6238 times
Wijbrand Siedenburg, Ned-41
Geert264
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2017, 23:19
Contact:

Re: 3d geprinte micromagic onderdelen

Post by Geert264 »

Er zijn nieuwe versies geupload van de rig set en de boat set:
http://shapeways.com/shops/geert-s-shop
Last edited by Geert264 on 01 Feb 2022, 17:00, edited 2 times in total.
w.siedenburg
Posts: 85
Joined: 03 Jun 2017, 22:20
Contact:

How to order 3D print Rig set

Post by w.siedenburg »

Op https://youtu.be/4blUap-hXJY staat een videotje hoe je bij ShapeWays je een setje kan bestellen.
Wijbrand Siedenburg, Ned-41
w.siedenburg
Posts: 85
Joined: 03 Jun 2017, 22:20
Contact:

Versie 1.5 tips 3D RIG set

Post by w.siedenburg »

Ik heb de tips wat aangepast, hopelijk verbeterd. Opbouwende feedback is welkom.
Tips bij MM RIG 1_5.pdf
(1.18 MiB) Downloaded 6091 times
Wijbrand Siedenburg, Ned-41
w.siedenburg
Posts: 85
Joined: 03 Jun 2017, 22:20
Contact:

Versie 1.5.1 tips 3D RIG set

Post by w.siedenburg »

Toegevoegd: richtlijnen voor lengtes carbon delen en kleine tekst & layoutaanpassingen
Attachments
Tips bij MM RIG 1_5_1.pdf
(1.19 MiB) Downloaded 5628 times
Wijbrand Siedenburg, Ned-41
w.siedenburg
Posts: 85
Joined: 03 Jun 2017, 22:20
Contact:

3D printing: How do they do it?

Post by w.siedenburg »

https://vimeo.com/97758890 geeft een uitleg van de gebruikte techniek (Selective Laser Sintering -SLS)
die Shapeways gebruikt.
Wijbrand Siedenburg, Ned-41
Post Reply