Nieuwe zenderr & ontvanger (2,4 GHz)

Alles over de boot. bouwen, tuigage, zeilen, servo's, etc.
Post Reply
Eddie2449

Nieuwe zenderr & ontvanger (2,4 GHz)

Post by Eddie2449 »

[lang niet actief geweest, daarom nieuw account …]

Als RC hobby-zeiler met oude Micro Magic (2010?) altijd gezeild met Graupner MX 12 zender (FM 35) + antenne via achterstag naar top mast.
Recent alles weer eens opgeladen en vaarklaar gemaakt. Niet dus!
Voltage zender (std AA batterijen) en accupack in boot (NiMh AA 4x) OK, maar servo’s (3x, tegenwoordig 2x) lijken volledig dolgedraaid.
Met zender in- of uitgeschakeld, geen enkele logica in de “reactie” van de servo’s

Uitgebreid op internet gezocht. Materiaal is zeer gedateerd en alles weer werkend - voor zover mogelijk - maken omslachtig en duur, beter omschakelen naar actuele 2,4 GHz zender en ontvanger. Alle servo’s lijken in orde.
De 3e servo wil ik gewoon laten zitten (routing schoot controleren / aanpassen?), eventueel accupack in de boot ook vervangen?
Boot verder in orde, geen vergelijking met andere MM’s

Met nieuwe 2,4 GHz zender, ontvanger en 2 servo’s geschakeld zou ik weer up-to-date zijn en misschien ook eens een keer bij een wedstrijd gaan kijken cq deelnemen?

Voorlopig eerst de boot weer vaarklaar maken. Wil daarbij in elk geval vermijden, dat ik dek en romp moet splitsen!

Iemand advies inzake deelnemen zender en ontvanger?

Kwam via internet bij FlySky 16X + IA6B ontvanger uit, maar toen ik met winkel belde kreeg ik een veel te technisch verhaal en de mededeling, dat deze zender eigenlijk alweer gedateerd was? Op verzoek e-mail gestuurd, zou dan advies en toelichting op maat krijgen. Ben benieuwd
Beetje vreemd / verwarrend: staat nog op deelnemen zender site. Probleem: ik weet er (veel) te weinig vanaf

Alvast bedankt!

Eddie
w.siedenburg

Re: Nieuwe zenderr & ontvanger (2,4 GHz)

Post by w.siedenburg »

Wij gebruiken nu de Reely HT-4 zender+ontvangen. Kost circa 40 EURO bij conrad.nl
En de Micro gebruikt maar twee kanalen en alle snufjes voor drones en vliegtuigen zijn niet nodig en overbodig.
Wijbrand Siedenburg, Ned-41
Eddie2449

Re: Nieuwe zenderr & ontvanger (2,4 GHz)

Post by Eddie2449 »

Dank voor reactie.
Inmiddels na nodige research - en nodige hulp van wel deskundige zoon - geavanceerde apparatuur aangeschaft.
- RadioMaster Pocket ELRS 2,4 GHz zender
- RadioMaster ER5C-i ExpressLRS PWM ontvanger

16 kanalen, uiteraard véél duurder dan de Conrad zender…
Veel te uitgebreid (gecompliceerd) voor zeilen met de MicroMagic, maar wel meteen geschikt om later met (aanwezig) vliegtuig te gebruiken.
En nog veel meer begreep ik. (Nog veel te bestuderen / leren)

Terug naar de MicroMagic: ondanks nieuwe apparatuur nog problemen. :?
- NiMh blok bleek toch slecht. Onder belasting stortte de spanning volledig in, tot waarde waar servo’s niets meer mee kunnen
- roerservo bleek defect

Roerservo vervangen en 6V NiMh accublok gekocht 3000 mAh. Dit pakket heeft 5 cellen “in line”, waar het oude pakket 4 cellen “in square” configuratie had. Inbouwen bleek daardoor best lastig, moest zowel de roer- als de (hoofd)schootservo verwijderen, tijdelijk. Wel gelukt zonder de bevestiging van de servo’s aan te passen. Klein “probleem”: de nieuwe accu is veel zwaarder.

Maar gezien het feit, dat mijn MicroMagic van de oude serie is, wat betekent, dat deze al zwaarder is dan de nieuwe boten. Die van mij is nog eens aanzienlijk zwaarder. Als ik in de toekomst nog eens aan een wedstrijd ga deelnemen, ben ik in het nadeel…

Boot inmiddels getest, alles werkt naar behoren :D
(3e servo fine tuning fok is losgekoppeld, verwijderen zonder demontage dek niet mogelijk)
Post Reply