Hallo,
Ik heb sinds kort een van de eerste Hacker New Micro Magic kits binnen:
Ik heb al een aantal 2e hands bootje opgeknapt, maar het wordt voor het eerst dat ik zelf een nieuwe kit in elkaar zet. Ik zal hier het een en ander plaatsen over de bouw van deze boot.
Vragen of opmerking zijn natuurlijk welkom!
M.v.g., Geert
Bouw van een NMM
-
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Bouw van een NMM
Last edited by Geert264 on 11 Nov 2020, 19:12, edited 1 time in total.
-
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Re: Bouw van een NMM
De onderdelen zitten goed verpakt in de doos. Alles is snel (binnen 2 dagen) en onbeschadigd vanuit Tsjechie naar mij toe gestuurd.
In de doos zit eigenlijk alles wat je nodig hebt om een competitieve boot te bouwen. De rompvorm en dek zijn identiek een RMM V1. Roerblad en kielblad als een Micromagic Classic, bulb vorm en gewicht van een RMM. Inmiddels is wel gebleken dat dit de beste combinatie van onderdelen is om een competitieve boot te bouwen. In het verleden moest je deze onderdelen zelf bij elkaar zoeken, nu zit dit allemaal al in de kit. Super!
De handleiding die erbij zit is dik, en alles bouwstappen zijn duidelijk. Ik ga deze niet 100% volgen. Ik heb inmiddels wat tips ingewonnen van doorgewinterde bouwers, en zal daar waar ik dat nodig vind daarom afwijken.
In de doos zit eigenlijk alles wat je nodig hebt om een competitieve boot te bouwen. De rompvorm en dek zijn identiek een RMM V1. Roerblad en kielblad als een Micromagic Classic, bulb vorm en gewicht van een RMM. Inmiddels is wel gebleken dat dit de beste combinatie van onderdelen is om een competitieve boot te bouwen. In het verleden moest je deze onderdelen zelf bij elkaar zoeken, nu zit dit allemaal al in de kit. Super!
De handleiding die erbij zit is dik, en alles bouwstappen zijn duidelijk. Ik ga deze niet 100% volgen. Ik heb inmiddels wat tips ingewonnen van doorgewinterde bouwers, en zal daar waar ik dat nodig vind daarom afwijken.
-
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Re: Bouw van een NMM
Ik heb als eerste alle onderdelen goed bekeken en gewogen.
Als je alle onderdelen uit ge kit gebruikt, en je telt daar standaard servo's een ontvanger en een 5xAAA accur bij op blijg je ruim onder de 860 gram. Dus dat is goed!
Wat opvalt, is dat een aantal onderdelen uit de kit 3D geprint zijn.
Onder ander alle onderdeeltje voor het tuigje. Dit kan prima werken, wat ik gerbuik al een hele tijd 3d geprinte onderdelen hiervoor, maar ik had niet verwacht dit aan te treffen in een in serie geproduceerde modelbouw kit. De printkwaliteit is wel iets ruwer als wat ik gewend ben van de shapways kits, maar hier zal vast prima werken.
Wat ik nog opvallender vind, is dat die kielkast ook 3d geprint is: De kielkast heet een groef aan de zijkant waar de servoplaat in geschoven kant worden. Oude graupner kielbladen die ik had liggen passen er prima ins, dus dat is goed.
De kielkast is met laser sinteren gemaakt naar alle waarschijnlijkheid van Pa12. Deze kielkast moet met de brede flenzen verlijmd worden aan het dek en romp die van ABS zijn. PA12 staat niet bekend dat het makkelijk te lijmen is, dus het is belangrijk die zo goed mogelijk te doen, om te voorkomen dat de boot hier gaat lekken. Er is veel goede ervaring met Bison kombi power. Dit is een 2 componenten polyurethaan lijm. Ik heb wat lijmproefjes gedaan met PA12-ABS, en de hechting op abs en PA12 is op zich prima. Het is belangrijk dat de vlakken goed ontvet en geschuurd worden, de verhoogt de sterke aanzienlijk.
Als je alle onderdelen uit ge kit gebruikt, en je telt daar standaard servo's een ontvanger en een 5xAAA accur bij op blijg je ruim onder de 860 gram. Dus dat is goed!
Wat opvalt, is dat een aantal onderdelen uit de kit 3D geprint zijn.
Onder ander alle onderdeeltje voor het tuigje. Dit kan prima werken, wat ik gerbuik al een hele tijd 3d geprinte onderdelen hiervoor, maar ik had niet verwacht dit aan te treffen in een in serie geproduceerde modelbouw kit. De printkwaliteit is wel iets ruwer als wat ik gewend ben van de shapways kits, maar hier zal vast prima werken.
Wat ik nog opvallender vind, is dat die kielkast ook 3d geprint is: De kielkast heet een groef aan de zijkant waar de servoplaat in geschoven kant worden. Oude graupner kielbladen die ik had liggen passen er prima ins, dus dat is goed.
De kielkast is met laser sinteren gemaakt naar alle waarschijnlijkheid van Pa12. Deze kielkast moet met de brede flenzen verlijmd worden aan het dek en romp die van ABS zijn. PA12 staat niet bekend dat het makkelijk te lijmen is, dus het is belangrijk die zo goed mogelijk te doen, om te voorkomen dat de boot hier gaat lekken. Er is veel goede ervaring met Bison kombi power. Dit is een 2 componenten polyurethaan lijm. Ik heb wat lijmproefjes gedaan met PA12-ABS, en de hechting op abs en PA12 is op zich prima. Het is belangrijk dat de vlakken goed ontvet en geschuurd worden, de verhoogt de sterke aanzienlijk.
-
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Re: Bouw van een NMM
Wat ik ook een leuk onderdeel vind, is de boeg versteviging:
Deze is van 1 mm ABS en weegt slechts 5.5 gram. Deze geeft ook wat extra stevigheid aan de boeg, wat goed is wat het bateriaal is hier vrij dun.
Ik vond het oogje wat te hoog uit het dek steken, dus heb het nog wel een beetje gemodificeerd. Met de figuurzaag heb ik het sleufje waar het beugeltje invalt 3 mm lager gemaakt. Zo kunnen mijn bowsies er nog net door heen kunnen, en de fok mooi laag op het dek kan.
-
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Re: Bouw van een NMM
De servoplaten en een materiaal gemaakt wat veel weg heeft van FR4 (printplaat materiaal).
Die is redelijk licht en stijf. Op zich prima, maar ik kan ze niet gebruiken, omdat de servo's die ik wil gebruiken er niet in passen. Hiervoor laat ik zelf bedacht servoplaatjes 3d printen.
De zeilarm is van het zelfde materiaal:
Het armpje is lekker stijf (stijver dan de graupner versie) en heet een lang armpje en een kort armpje, wat overeen komt met het laatste en het 1 na laatste gaatje in de Graupner arm: Dit is voor mij perfect, wat ik heb mijn grootzeil altijd op het verste gaatje en mijn fok altijd op het 1 na laatste gaatje. Top.
Aan het uiteinde zitten metalen busjes geprest, ik denk dat de bedoeling is dat dit weinig wrijving geeft op de schoot. Echter steken ze aan de onderkant een beetje uit en ontstaat een scherp randje Dit moet wel afgerond worden, anders slijt je schoot hier door.
Die is redelijk licht en stijf. Op zich prima, maar ik kan ze niet gebruiken, omdat de servo's die ik wil gebruiken er niet in passen. Hiervoor laat ik zelf bedacht servoplaatjes 3d printen.
De zeilarm is van het zelfde materiaal:
Het armpje is lekker stijf (stijver dan de graupner versie) en heet een lang armpje en een kort armpje, wat overeen komt met het laatste en het 1 na laatste gaatje in de Graupner arm: Dit is voor mij perfect, wat ik heb mijn grootzeil altijd op het verste gaatje en mijn fok altijd op het 1 na laatste gaatje. Top.
Aan het uiteinde zitten metalen busjes geprest, ik denk dat de bedoeling is dat dit weinig wrijving geeft op de schoot. Echter steken ze aan de onderkant een beetje uit en ontstaat een scherp randje Dit moet wel afgerond worden, anders slijt je schoot hier door.
-
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Re: Bouw van een NMM
Verder me romp en dek:
Romp is 111 gram ev van ABS. Dikte varieert tussen de 0.7 mm (boeg) en 1.5 mm (spiegel).
Dek is 70 gram en van ABS. Alle gaatjes in het dek zijn al voorgeboord, je hoeft dus niks nauwkeurig te meten, erg handig. Wat anders is, is het mast stel plaatje, dat heeft maar 1 schroefje midden voor de mast. Het ovale mastgaatje is te hoog, daar heb ik een mm af moeten snijden, anders kan hij niet ver genoeg in de kielkast.
Ik heb een tijdje zitten prutsen om de romp goed aan te laten sluiten op het dek, op een zodanige manier dat het dekrandje ongeveer 4 mm breed is. Om dit de bereiken moest ik de romp iets naar buiten drukken, hiervoor het ik wat buigzaam materiaal in te romp geplakt.
Nu sluit het dek goed aan op het dek, en is ze zo veel mogelijk identiek aan het ingescande orgineel.
Nu de romp goed van vorm is, blijkt dat de bok te smal is. De bok loopt bijna helemaal tot het dek aan toe door, waardoor dit nogextra opvalt. Deze heb ik aangepast door de hoekjes wat weg te schuren. Het is allemaal goed te doen als je weet waar je mee bezig bent, maar wel jammer dat dit af fabriek niet beter is. Hopelijk wordt die in de toekomst nog aangepast.
Vervolgens heb ik de Kielkast met Bison Kombi power in de romp gelijmd. Beide lijmvlakken goed ontvetten en schuren. Het dek gemonteerd voor de verticale uitlijning. Om er zeker van te zijn dat de lijmverbinding dicht is, heb ik de onderkand dicht geplakt en de kielkast vol water gezet: Hij is waterdicht. De mastkoker ook. hopelijk blijft dit ook.
Daarna het langsscheepse deel van de boegversterking geschuurd enmet bison kombi poweringelijmd. Ter uitlijning het dek gemonteerd.
En daarna heb ik het dwars spant van de boegversterking met het fokke-oogje ingelijmd, ook weer met de bison. Deze is dus te smal, de 2 mm aan elke kant heb ik met lijm op kunnen vullen. Het had misschien ook in 1 keer gekunt, maar ik do ehet lekker rustig, stap voor stap.
Romp is 111 gram ev van ABS. Dikte varieert tussen de 0.7 mm (boeg) en 1.5 mm (spiegel).
Dek is 70 gram en van ABS. Alle gaatjes in het dek zijn al voorgeboord, je hoeft dus niks nauwkeurig te meten, erg handig. Wat anders is, is het mast stel plaatje, dat heeft maar 1 schroefje midden voor de mast. Het ovale mastgaatje is te hoog, daar heb ik een mm af moeten snijden, anders kan hij niet ver genoeg in de kielkast.
Ik heb een tijdje zitten prutsen om de romp goed aan te laten sluiten op het dek, op een zodanige manier dat het dekrandje ongeveer 4 mm breed is. Om dit de bereiken moest ik de romp iets naar buiten drukken, hiervoor het ik wat buigzaam materiaal in te romp geplakt.
Nu sluit het dek goed aan op het dek, en is ze zo veel mogelijk identiek aan het ingescande orgineel.
Nu de romp goed van vorm is, blijkt dat de bok te smal is. De bok loopt bijna helemaal tot het dek aan toe door, waardoor dit nogextra opvalt. Deze heb ik aangepast door de hoekjes wat weg te schuren. Het is allemaal goed te doen als je weet waar je mee bezig bent, maar wel jammer dat dit af fabriek niet beter is. Hopelijk wordt die in de toekomst nog aangepast.
Vervolgens heb ik de Kielkast met Bison Kombi power in de romp gelijmd. Beide lijmvlakken goed ontvetten en schuren. Het dek gemonteerd voor de verticale uitlijning. Om er zeker van te zijn dat de lijmverbinding dicht is, heb ik de onderkand dicht geplakt en de kielkast vol water gezet: Hij is waterdicht. De mastkoker ook. hopelijk blijft dit ook.
Daarna het langsscheepse deel van de boegversterking geschuurd enmet bison kombi poweringelijmd. Ter uitlijning het dek gemonteerd.
En daarna heb ik het dwars spant van de boegversterking met het fokke-oogje ingelijmd, ook weer met de bison. Deze is dus te smal, de 2 mm aan elke kant heb ik met lijm op kunnen vullen. Het had misschien ook in 1 keer gekunt, maar ik do ehet lekker rustig, stap voor stap.
-
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Re: Bouw van een NMM
Vandaag kwamen mijn 3d geprinte onderdelen (2 servoplaten en een NMM boat set) binnen voor de NMM, dus ik kon het dek afmaken.
De fokkeschoot doorvoer is een nieuw model en bestaat uit twee trompet-vormige delen die van beide kanten worden gelijmd (met bison gedaan).
De stuurservo en heb met CA onder het dek gelijm, zodat hij er eventueel ooit weer af kan als ik zou willen. Omdat ik de stuurservo graag in het midden heb (meer lineair stuurgedrag), maar de kuipvloer in het midden minder stijf is als aan de zijkant, heb ik er een ABS ribje achter geplakt met bison.
Verder zie je in de bovenstaande foto nog 2 buisjes. Dat is een afwatering voor het gootje van het kapje. Was een ideetje om het water uit het gootje te krijgen, zonder het op te vullen met de bijgeleverder O-ring. Of de boot nu recht ligt of scheef gaat, het water loop naar de achterste hoekjes, deze zijn altijd het laagste punt, en door een gaatje in de goot loopt het water via een 6 mm buisje de kuip in. waar ook een gaatje geboort is.
Als ik water in het gootje doe werkt het uit de kunst. Ik denk dat ik zo helemaal geen seal tussen kapje en dek nodig hebt. Dit scheelt weer gewicht, en het kapje zit een fractie lager. We zullen gaan zit of het ook in het echt werkt. En anders kan ik altijd nog een sealtje toevoegen.
Last edited by Geert264 on 18 Nov 2020, 10:21, edited 3 times in total.
-
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Re: Bouw van een NMM
Het is belangrijk de de as van het roer zo veel mogelijk in het zelfde vlak zit als je kiel. Om dit zo goed mogelijk te voor elkaar te krijgen, had ik al een tijdje een idee voor een tooltje om het hennegatskoker in te lijmen.
Het tooltje bestaat uit een balkje, waarin een gat van rond 5 en een gat van rond 3 is geboord onder de kolom boor. de steek komt niet nauwkeurig, als ze maar parallel zijn (zuiver haaks op het ondervlak. Hierin heb ik klemmen een asje van 5 en 3 getikt. Nu kun je de boot met de kielkast over de pen van rond 5 zetten. Je kun de hoek van het hennegatskoker instellen door de boot voor of achterover te kantelen. Dit doe je todat de hoek van de as met het vlak hetzelfde is als je roer. Nu kun je hem fixeren, wederom met bison kombi,
Het tooltje bestaat uit een balkje, waarin een gat van rond 5 en een gat van rond 3 is geboord onder de kolom boor. de steek komt niet nauwkeurig, als ze maar parallel zijn (zuiver haaks op het ondervlak. Hierin heb ik klemmen een asje van 5 en 3 getikt. Nu kun je de boot met de kielkast over de pen van rond 5 zetten. Je kun de hoek van het hennegatskoker instellen door de boot voor of achterover te kantelen. Dit doe je todat de hoek van de as met het vlak hetzelfde is als je roer. Nu kun je hem fixeren, wederom met bison kombi,
Last edited by Geert264 on 17 Nov 2020, 23:15, edited 1 time in total.
-
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Re: Bouw van een NMM
De voorgeboorde gaatjes voor de vingertjes van het kapje zitten wat ver van de rand. Als ze dichter bij de rand zitten, klemmen ze beter. Dus nieuwe gaatjes geboord:
De klemmetjes van hacker vind ik .... tja hoe zeg ik dat netjes... minder elegant??? Dus daarvoor heb ik vingertjes uit het NMM boat setje gebruikt:
De klemmetjes van hacker vind ik .... tja hoe zeg ik dat netjes... minder elegant??? Dus daarvoor heb ik vingertjes uit het NMM boat setje gebruikt:
-
- Posts: 70
- Joined: 11 Jun 2017, 23:19
- Contact:
Re: Bouw van een NMM
De roerkoning inlijmen is goed gelukt:
Het roer sluit perfect aan, zonder de bovenkant van het roerblad toe hoeven vijlen:
Ik had hem van te voren al afgeschuind met de hoek van het vlak. Het roer sluit perfect aan, zonder de bovenkant van het roerblad toe hoeven vijlen: