Bouw van een NMM series 2

Informatie en reacties over de nieuwe MM van Hacker
Post Reply
Geert264
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2017, 23:19
Contact:

Bouw van een NMM series 2

Post by Geert264 »

Een paar weken terug heb ik ter beoordeling een NMM series 2 Kit van hacker ontvangen. In dit topic zal ik mijn ervaringen met deze versie van de NMM delen.

De Series 2 is een een NMM waar een aantal verbeterigen aan gedaan zijn ten opzichte van de series 1 (de 2020 boot). Alle NMM’s gekocht rechtstreeks bij hacker na week 6 zijn series 2.

Kort samengevat, zijn dit de belangrijkste veranderingen in de series 2:
  • Romp en dek zijn lichter (nu van 1 mm materiaal gemaakt, i.p,v, 1.5 mm)
  • Rand van romp is nauwkeuriger van afmeting
  • Verbeterde kielbox
  • Hennegatskoker heeft veel minder speling met roeras
  • Kielblad is stijver (meer glas)
Hieronder zal ik het e.e.a. meer in detail bespreken.
Last edited by Geert264 on 14 Mar 2021, 13:08, edited 1 time in total.
Geert264
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2017, 23:19
Contact:

Re: Bouw van een NMM series 2

Post by Geert264 »

Romp en dek
De romp en het dek wordt nu gemaakt van 1.0 mm ABS, daar waar eerder 1.5 mm gebruikt werd. Door het vacuüm vorm proces zijn de uiteindelijke wanddiktes altijd minder als het uitgangsmateriaal. Gemiddeld is dat 0.8 mm voor het dek e 0.6 mm voor de romp. De verwachting is dat dit nog robuust genoeg is voor normaal gebruik, zeker aangezien Hacker een betere kwaliteit ABS lijkt te gebruiken als het materiaal wat we kennen van Graupner. In de praktijk zal dit nog moeten blijken.
De romp weegt nu 84 gram (was 112 gram):
IMG_20210217_194249888.jpg
Hacker heeft heel erg zijn best gedaan om de rand van de rom nauwkeuriger te krijgen. Dit is bij mijn exemplaar erg goed gelukt, ik heb hier niks aan hoeven modificeren om de rand goed te krijgen.
IMG_20210217_194245012.jpg
Het dek weegt nu 54 gram (was 74 gram):
IMG_20210217_194429038.jpg
Dit levert bij elkaar een gewichtsbesparing op van ongeveer 50 gram, waardoor het bijna onmogelijk wordt om nog een te zware boot te bouwen, ongeacht welke servo’s gebruikt of wat voor extra’s je installeert. Vrijwel zeker zal er ballast nodig zijn om de boot op de verplichte 860 gram te krijgen.
Geert264
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2017, 23:19
Contact:

Re: Bouw van een NMM series 2

Post by Geert264 »

Kielkast
Een ander punt waar hacker veel tijd in gestoken heeft is de kielkast. Die nieuwe kielkast is te herkennen aan de aanwezigheid van een schroefgaatje waar je de servoplaat op kan vast zetten. Dit is wel een handige toevoeging, hoewel ik op mijn series 1 de zeilservoplank nooit vast gezet heb, gaat op klemkracht al nergens heen.
IMG_20210217_200202208.jpg
Ze hebben ook details in het design veranderd, en print proces parameters veranderd om te proberen de mastkoker goed waterdicht te krijgen. Ik moet helaas concluderen dat dit niet volledig geslaagd is. Ze zijn er nog steeds mee bezig
Daarom raad ik aan om voorlopig de kielkast met verf of lijm te behandelen. Dit gaat het handigst voor het verlijmen. Ik heb er voor gekozen om hem van binnen en van buiten te spuiten met kunststof primer en primer. Dan water je zeker dat hij waterdicht is en blijft.
Geert264
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2017, 23:19
Contact:

Re: Bouw van een NMM series 2

Post by Geert264 »

Romp
Voor het verlijmen van romp en dek, volg ik deze keer een procedure die wat meer in lijn ligt met de handleiding. Qua lijmen gebruik ik deze keer lijmen die wat meer in het verlengde liggen wat Hacker ook aanraad.

Ik beding weer met het modificeren van het bokje, deze is helaas nog altijd te smal. Ik dremel een paar mm van de zijkanten zodat deze de romp niet naar binnen drukt.

Het mooie van deze 1 mm romp is dat deze niet meer naar binnen valt, dus als je het dek op de romp legt zit hij meteen goed, en heb je geen hulpstukken die deze naar buiten duwen, zoals te zien was in mijn vorige bouwverslag.

De kielkast lijm ik met Hacker CA thick in de romp. Met de activator spray is deze meteen hard, en kun je weer verder bouwen, zo gaat heb bouwen lekker snel.
IMG_20210302_195937137.jpg
Het hennegatskoker lijm ik ook met een ruime hoeveelheid Hacker CA vast aan de romp, om mijn uitlijn tooltje.
IMG_20210302_195940241.jpg
IMG_20210302_195943362.jpg
Vervolgen heb ik het dek aan de onderkant opgebouwd met alle verstevigingen, servo plaatje en de boeg versteviging, zoals dit in de handleiding beschreven staat. Die boeg versteviging is heb ik overigens wel weer aangepast, zodat het oogje wat lager op het dek staat, en ik heb hem ook wat breder gemaakt, zodat hij beter op de romp aansluit.
IMG_20210302_195957259.jpg
Voor de dek-romp verbinding gebruik ik deze keer UHU endfest. Deze lijm had ik nog liggen van de lijmen test, en wilde ik ook een keer voor iets gebruiken, vandaar. Ik heb ongeveer 5 gram aangemaakt, en dat was net genoeg. Beide kanten ontvet en geschuurd, en de UHU Endfest is met een spuitje op gezet. Dek gemonteerd, elastieken erom en meteen ook het hennegatskoker afdekplaatje met Hacker CA thick gemonteerd.

Volgende dag was de lijm droog. Rompje gewogen, en weegt 173 gram:
IMG_20210307_084938896.jpg
Zoals verwacht circa 50 gram lichter dan de series 1.

Als hij eenmaal in elkaar zit, voelt alles een stuk steviger aan als van te voren. Ik heb niet de indruk dat het een fragiele boot is geworden. Al met al vond ik het lijmen van de romp toch wel een stuk makkelijker dan de series 1, met name omdat de romp niet meer naar binnen valt. De volgende keer lijm ik de boeg versteviging wel weer eerst in de romp, dat vind ik toch iets handiger werken.
Geert264
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2017, 23:19
Contact:

Re: Bouw van een NMM series 2

Post by Geert264 »

De kiel.

Het kielblad is 2 gram zwaarder geworden ten opzichte van de NMM series 1:
IMG_20210217_195629245.jpg
Dit komt omdat Hacker op ons verzoek, het glas percentage in de kunststof heeft opgevoerd, ten einde een stijver blad te verkrijgen. Metingen laten zien dat de eerste NMM's een slapper kielblad hadden dan de Graupner classic kielbladen. Dit is nu niet meer het geval, en de huidige bladen zijn minstens net zo stijf als die van grauper.

Het blad + bulb uit mijn kit wegen samen 427 gram:
IMG_20210217_195726977.jpg
Dit is 7 gram te veel ten opzicht van de toegestane 420 gram. En dan moet er nog lijm en verf bij. Bij de vorige NMM had ik me hier ook al wat op verkeken, dus deze keer in 1 keer goed was het doel. De makkelijkste manier om de bulb lichter te maken is er een gaatje in te boren (voor boven) en vervolgens het gaatje dicht te plamuren. Ik mik nu op 415 gram voor bulb en blad kaal, dan is er voldoende marge voor lijm en verf.

Deze keer heb ik bulb en blad aan elkaar verlijmd met Hackers CA PROFI Glue - thick. Ik heb hier inmiddels goede ervaringen mee, en je hebt bijna geen droogtijd, dus kunt meteen weer verder.
Last edited by Geert264 on 19 Apr 2021, 17:06, edited 1 time in total.
Geert264
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2017, 23:19
Contact:

Re: Bouw van een NMM series 2

Post by Geert264 »

Nu kan het afbouwen beginnen. Omdat die romp zo licht was, heb ik twee relatief zware servo's gekozen: als zeilservo een Tactic TSX47 van 53 gram en als roerservo hk929mg van 12.5 gram.
IMG_20210310_190802837.jpg
Deze servo's zijn een beetje overkill, maar wel lekker om wat kracht over te hebben als het hard waait.

Het stickervel bij mijn kit was redelijk onbruikbaar, de druk was helemaal scheef t.o.v. de snijlijn. Dus ik ben zelf maar even creatief geweest met wat ik had:
IMG_20210310_223409640.jpg
IMG_20210310_223404640.jpg
In ieder geval goed herkenbaar op het water! :)

Met een A tuig erop moest er nog 28 gram lood bij om op de minimale 860 gram te komen. Dat vind ik heel netjes, als je bedenkt wat voor servo's in zitten. Ik denk dat bij de NMM series 2 de kans wel heel klein is dat er iemand te zwaar uit komt na de bouw van zijn boot.
Geert264
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2017, 23:19
Contact:

Re: Bouw van een NMM series 2

Post by Geert264 »

Het zeil.

Mijn 1e NMM heb ik uitgerust met VAM zeilen, maar voor deze boot wou ik en aan de slag met de meegeleverde Hacker zeilen.
De zeilen zijn netje afgewerkt, met een bol voorlijk om er wat diepte in te krijgen.

Bij het nameten van de zeilen kwam ik er achter dat deze niet conform de klasse voorschriften zijn. Ik heb een laser gesneden mal voor zowel fok al grootzeil, als ik ze daar opleg, zijn ze 4 tot 5 mm te groot.
IMG_20210217_201751984.jpg
IMG_20210217_202432960.jpg
Dit is terug gekoppeld naar Hacker, en zei zijn er mee bezig om er voor te zorgen dat hun zeilen in de toekomst klasse conform zijn.
Maar dit neemt niet weg dat het een heel aantal zeilen in omloop zeil, waarmee men wellicht ook aan officiële wedstrijden wilt meedoen. Daarvoor moet het zeil wel eerst verkleind worden.

Ik heb een makkelijke manier bedacht, waarop iedereen zijn zeilen klasse conform zou kunnen maken, zonder gebruik te maken van een mal.

Benodigdheden: een liniaal, stift en een scherp mes (liefst een nieuwe scalpel) of een schaar.

Het doel is om de onderste 12 mm van de zeilen te snijden. Hierdoor worden de zeilen zodanig lager dat zeil breedte binnen de klassenregels valt. De procedure is hetzelfde voor fok en grootzeil.

Teken om te beginnen een lijn met een stift op de onderkant van beide zeilen:
Capture 1.JPG

Verwijder de tape van de schoothoek. Het kan over de klinknagel worden getrokken:
Capture 2.JPG

Als je ze opnieuw wilt gebruiken, bewaar ze dan op een veilige plek.
De tape van de halshoek kan blijven zitten, die is groot genoeg.

Maak nu een rechte snede, parallel aan de onderlijk van grootzeil en fok, met een offset van 12 mm vanaf de onderste onderlijk .
Capture 3.JPG
Geert264
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2017, 23:19
Contact:

Re: Bouw van een NMM series 2

Post by Geert264 »

Breng nu de schoothoek verstevigingstape opnieuw aan of knip nieuwe uit de spinnaker tape.
Capture 4.JPG
Capture 5.JPG

Neem nu een naald en een aansteker om het gat te maken. Ik legde een stuk hout onder het zeil, om mijn snijmat te beschermen.
Capture 6.JPG
Maak de naald roodgloeiend en steek deze voorzichtig op de plek waar u het gaatje wilt hebben.
Capture 7.JPG

Op deze manier krijg je een sterk gat dat niet gemakkelijk uitscheurt. Micro Magic-zeilen hebben geen koperen doorvoertules nodig.

Nu moeten de zeilen passen binnen de afmetingen beschreven in de klassenregels en kunnen ze worden gebruikt op officiële wedstrijden. De resulterende vorm is vrij dicht bij het maximum toelaatbare, waarbij bijna de volledige beschikbare breedte wordt gebruikt. De top is iets lager, maar dat is eigenlijk alleen maar gunstig.

Dit zou moeten werken met elk hackerzeil: A, de A- van de kit of de B.
Hoewel het B-zeil nog niet is getest.

Ik heb mijn NMM series 2 met aangepast Hacker zeil nu al een paar keer kunnen testen, en de resultaten zijn prima. Ik ben met deze boot niet minder competitief dan mijn Graupner V1 264. Ook blijft de boot mooi droog en overleefde al enkele aanvaringen.
Geert264
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2017, 23:19
Contact:

Re: Bouw van een NMM series 2

Post by Geert264 »

Opmerking over het bovenstaande: de huidige Hacker zeilen zijn al een tijdje conform de afmetingen in de MMI regels, ongeveer sinds zomer 2021. Dus met nieuwe Hacker zeilen is het niet nodig deze te verkleinen.
Post Reply